fredag 15 juni 2012

Det heliga örtalandet

Onsdagen 13 juni 2012
Sankt Olofs trädgård prunkar verkligen nu. Mariarabattens aklejor lyser i alla de färger. Jakobs stege, en av Mosesrabattens blommor, är underbart vacker med sina vita blommor. Vår Kyrkrabatt med kryddväxter sprider sina dofter.
Vår trädgård är även en läkande sådan. I vårt bibliotek finns ett flertal böcker om växter mm. I en av dessa läser man följande:

DET HELIGA ÖRTALANDET

Läk min själ och min kropp
Mina vingar har farit illa här på jorden.
Så mycket att hinna
så mycket att tänka på.
Så många som vill
och så mycket av allt

Skänk mig blå eldsbalsam för mina sår
Dryck av järnört för att finna livstörst
Skänk mig lavendel att lägga under kudden.
Rosmarin för mina värkande leder
Men framför allt ge mig ron
att bara vara i dina läkande händer
och tron på att jag kan ge mig ut i världen igen
om jag bara vågar.
Källa: "Jordband och själsvingar"Om hur banden till naturen ger oss själslig mening av Susanne Bergman.


Aklejor i många olika färger i Mariarabatten.

  Nästa träff den 20:e juni . Sommarfest i Harplinge

1 kommentar:

  1. Min tur att rensa i landen.Jag gillar att rensa! Det syns att jag gjort något. Lagom då jag anlände till trädgården började det regna. Tur att jag hade en svart sopsäck i bilen. Gjorde hål för armar och huvud. Vips hade jag en regnrock. Det doftade så gott från rabatterna och växterna blev så fräscha när de fick regnduschen. Min stund i trädgården blev en vilsam arbetsmeditation. En halv hink ogräs (spontanvegetation enl Ilme) blev det.

    SvaraRadera